Na slovíčko s Honzou Bartošem

zpět na výpis článků

15.2.2022,

S výkonnostní reklamou začínal před 10 lety. Tedy v době, kdy byl Facebook pro většinu firem zejména o sběru fanoušků stránek, a na Facebooku proinvestoval už stovky milionů korun.

Na letošním Reshoperu 13. dubna vystoupí s přednáškou Má Facebook reklama smysl v tvrdě konkurenčním prostředí? A jak na ni? Zeptali jsme se ho na dění v Facebook reklamě. 

 

Co považujete za nejzásadnější změny, které se v e-commerce za poslední rok dva staly?

Byla jich spousta. Největší změna bylo omezení dat v květnu 2021, kdy Apple přišel s iOS 14.5. A pak v lednu 2022 blokování cookies. Obě dvě změny byly pro Facebook hodně zásadní a měly obrovský vliv na algoritmy a výkon. 

 

Co se pro e-shopy změnilo ohledně reklamy na Facebooku?

Facebook se konstantně mění. Není snad měsíc, kdy by nedošlo k nějaké změně. E-shopy zaznamenaly růst ceny za Facebook reklamu. Koukal jsem před pár měsíci na asi 4 roky starou přednášku, a když jsem viděl ty ceny, bylo mi do breku. Ruku v ruce s tím jde konkurence. Dnes na Facebooku inzerují skoro všichni.

Pokud chtějí být inzerenti úspěšní, musí dělat víc než před 4 lety. Nestačí už jen vytvořit jednoduchý banner a spustit „nějakou” reklamu. Dnes je práce s Facebookem daleko více koncepční. Je potřeba ho správně strategicky zapojit do marketingového mixu, věnovat se testování kreativ a hledat v celkových datech korelaci Facebooku s jiným kanály. 

 

Občas se objeví hláška, že Facebook je mrtvej. Má tedy smysl při rozjíždění byznysu začínat na Facebooku, zvlášť když konkurence je veliká? Nebo vsadit hlavně na Instagram?

Tohle slyším posledních 5 let několikrát za rok :-D a může to říct jen člověk, který nemá dostatečné znalosti marketingu nebo Facebook reklamy. Moji klienti i účty, kde jsem za poslední roky dělal audit (těch jsou stovky), inzerují jak na Facebooku, tak na Instagramu. Takže konkurence je na obou platformách velká. Je pravda, že pro influencery je Instagram lepší a mají z něj lepší výsledky. Stejně tak tvorba obsahu a organický dosah může být na IG lepší jak na Facebooku. Ale…

Když se kouknete na statistiky za leden 2022, tak v Česku je na Facebooku přes 7 M uživatelů a na Instagramu bylo „jen” 3,6 M. To je skoro o polovinu méně! Jen hlupák by tyhle data ignoroval. Je důležité si uvědomit, co která síť nabízí, jaké jsou její možnosti/přednosti a ty co nejlépe zařadit do vašeho marketingového mixu. 

Z pohledu výkonnostní reklamy je mi jedno, jestli prodám na Instagramu nebo Facebooku. Pro mě to je jedna platforma, která klientům pomáhá prodávat. Schválně jsem se koukl na výkonnostní reklamy mého klienta, který prodává v oblasti módy. Sledoval jsem posledních 6 měsíců, kdy jsem proinvestoval v reklamě více než 5 milionů korun. Z celkového počtu naměřených konverzí z reklamy bylo „jen” 30 % přes Instagram. Já nevím, ale ta čísla mi ukazují, že Facebook stále žije :)

Zase upřímně, když koukám na organické prodeje, má Instagram navrch. Nicméně pro mě je organický zásah jen malý bonus k placené reklamě (dělá jen nízké jednotky % z celkového objemu). Ignorovat výkonnostní reklamu na Facebooku není dobrý nápad. Zatím funguje, tak toho využijme, dokud to jde. 

 

Co vám poslední dva roky přinesly pracovně? Znamenalo dění kolem pandemie větší změny při vymýšlení strategií?

Před 2 lety to ještě šlo, ale rok 2021 byl pro nás hodně zlomový. Když pominu covid, ekonomickou situaci, které měla na prodeje také dost velký vliv, tak největší změna pro nás bylo již zmíněné omezení získávání dat.

To je pro nás největší změna, které nás nutí vymýšlet nové strategie a pracovat s Facebook reklamou jinak. Do budoucna nás čeká větší důraz na produkt, nabídku a práci s kreativou. Kvůli výpadku dat u některých klientů nemůžeme doměřit konverze z Facebooku a musíme dělat experimenty, abychom si naše předpoklady dopadu Facebook reklamy potvrdili.

Čekat od Facebooku zázrak a vše vsadit na jednu platformu se dříve nebo později vymstí. Pomalu ale jistě se obchod vrací k základům marketingu a bude inzerenty nutit nad reklamou více přemýšlet.

 

Jsou například kategorie, kde Facebook reklama přestala fungovat a kterým naopak během posledních dvou let výsledky vystřelily? Co která situace pro vás znamenala za výzvy?

Změny nebyly likvidační pro žádného z mých klientů. Když je nějaké změna, musíme se přizpůsobit a jedeme dál. Minulý rok při lockdownu 90 % klientů extrémně rostlo. Lidi neměli možnost nakoupit jinde, což mělo pozitivní dopad na výkon.

Abych ale odpověděl na otázku. Nesleduju jednotlivé obory, protože nejsou pro úspěch tak zásadní. Sledujeme celkový trend, abychom věděli, jestli roste nebo klesá celý trh. Díky tomu dokážeme lépe odhalit naše chyby, ale i úspěšné strategie. Pro představu - začátek minulého roku byl extrémně silný, po uvolnění opatření trh výrazně ochladl, což trvalo téměř do listopadu 2021. Zejména takhle slabé letní měsíce jsme dlouho nezažili.

 

Dělají české e-shopy reklamu na Facebooku dobře?

Ty, které spravuji já a můj tým, ano :-) Upřímně je tu dost lidí, kteří s Facebook reklamou umí dobře, nebo výborně. A jsou tu i směry, kdy umí víc než já. S těmihle lidmi se strašně rád bavím. Často se podceňují, ale jejich práce je excelentní.
Bohužel je tu i spousta lidí, kteří si myslí, že když na Facebooku utratili 20 000, jsou odborníci. Nemám nic proti začátečníkům, každý jsme někdy začínali. Mám problém, když se freelancer ke klientovi nechová fér, což se v těhle případech děje na můj vkus až moc často.

A nejvíc mě štve, když dělám audit po nějaké velké prestižní agentuře nebo specialistovi a jsou tam takové chyby, že by je neudělal ani junior po několikahodinovém školení se mnou. 

 

Je Facebook nezbytnost i pro začínající e-shopy?

Reálně je dobré začít s Facebook reklamou co nejdříve, ale i bez něj se dá začít. Nemá smysl reklamu dělat, protože to říkal nějaký Bartoš nebo jsem to někde četl. Podívejte se na to s odborníkem, který zhodnotí vaše možnosti: od produktu/nabídky přes technické řešení a finance až po nastavené cíle.

Už jsem několikrát odmítl klienta, protože to pro něj ještě nebylo. Doporučil jsem mu, ať pár měsíců investuje do PPC, které mu fungovaly, a až nasbírá více dat do pixelu, ať se ozve a posuneme se dál.

 

Proč by měli lidé přijít na Reshoperu na vaši přednášku?

Nejsem řečník ani školitel, umím klientům vydělávat peníze na Facebooku a Instagramu a to předávám dál. Nechodím okolo horké kaše, jdu přímo k věci. Lidi by na moji přednášku měli přijít, aby zjistili, co mně a mému týmu aktuálně funguje. Pravděpodobně nedokážou všechno přenést do svého byznysu, ale část určitě ano. Občas stačí jen jiný pohled nebo pár maličkostí, které udělají velkou změnu.

 

Co byste chtěl, aby se na přednášce naučili?

Jinak přemýšlet nad Facebook reklamou a uvědomovat si souvislosti. Naklikat se to naučí každý sám za pár hodin. 

 

Kde sledovat novinky ohledně Facebooku a vzdělávat se?

Pro novinky a základní přehled doporučuju newsfeed.cz a Jona Loomera - jonloomer.com.

 

Honzo, děkujeme za rozhovor. A na viděnou 13. dubna v PVA Praha Letňany!

Přejít na vstupenky


© 2022 Reshoper s.r.o., ve spolupráci s projektem Marketing Festival | Obchodní podmínky | Cookies